Ο Διάλογος Της Διοτίμας Και Του Σωκράτη Για Τον Έρωτα
Για
να καθορίσει ποια είναι τα γνωρίσματά του Έρωτα, ο Σωκράτης στο
"Συμπόσιο" του Πλάτωνα, κατέφυγε σε μια συνομιλία του με μια γυναίκα από
τη Μαντίνεια, τη Διοτίμα.
Η
Διοτίμα ήταν γνώστρια της "πυθαγόρειας αριθμοσοφίας", κατά τον
Ξενοφώντα δεν ήταν άπειρη των πλέον δυσκολονόητων γεωμετρικών θεωρημάτων
(«ουκ άπειρος δυσσυνέτων διαγραμμάτων έστι»). Αλλά και ο Πρόκλος θεωρεί
τη Διοτίμα «Πυθαγορική».
Η
Διοτίμα ήταν η ιέρεια εκείνη που έκανε τον καθαρμό των Αθηναίων μετά το
λοιμό του 429 π.Χ. Το όνομα Διοτίμα είναι επίσης δηλωτικό δράσεων για
την ισότητα ανδρών και γυναικών, γι' αυτό και η Διοτίμα είναι η μόνη
γυναίκα που συμμετέχει στο ανδροκρατούμενο Συμπόσιο...
Αυτή
υποστήριζε ότι ο Έρωτας είναι ένας δαίμονας, που, ως γιος του Πόρου και
της Πενίας, είναι γεμάτος αντιφάσεις, στοχεύει, ωστόσο, στην παντοτινή
κατοχή του αγαθού, επιδιώκει δηλαδή την αθανασία.
Μας λέγει λοιπόν ο Σωκράτης:
Κάποτε η Διοτίμα, μου απηύθυνε το ερώτημα:
Διοτίμα:
«Ποία φαντάζεσαι, Σωκράτη, ειν' η αιτία του έρωτος τούτου και του
πόθου; Δεν έχεις προσέξει λοιπόν τον ζωηρόν ερεθισμόν, εις τον οποίον
υποπίπτουν όλα τα ζώα, όταν τα καταλάβη η επιθυμία να γεννήσουν, και τα
χερσαία και τα πετεινά, πώς αρρωσταίνουν όλα και κατακυριεύονται από τον
έρωτα, πρώτον μεν να ενωθούν μαζί, έπειτα δια την ανατροφήν του
γεννηθέντος; Πώς είναι αποφασισμένα, προς υπεράσπισιν τούτων, και
πόλεμον να διεξάγουν, και τ' ασθενέστερα ακόμη προς τα δυνατότερα, και
εις τον θάνατον να βαδίσουν υπέρ αυτών, και να τα τινάξουν από την
πείναν αυτά δια να εξασφαλίσουν εις εκείνα την τροφήν, και το κάθε τι να
πράξουν; Καλά» είπεν «οι άνθρωποι· θα ημπορούσε να υποθέση κανείς, ότι
το κάνουν από υπολογισμόν. Αλλά τα ζώα; Ποίος είναι ο λόγος της τοιαύτης
ερωτικής των συγκινήσεως; Ημπορείς να μου εξήγησης;»
Σωκράτης: "Δεν γνωρίζω Διοτίμα" της είπα.
Διοτίμα: "Έχεις λοιπόν την ιδέαν, πως θα γίνης ποτέ έμπειρος εις τα ζητήματα του έρωτος εφ' όσον δεν εννοείς αυτά;»
Σωκράτης:
«Μα σου το είπα, Διοτίμα, και προ ολίγου· αυτός ακριβώς είναι ο λόγος
που ήλθα κοντά σου, επειδή εκατάλαβα πως χρειάζομαι διδασκαλίαν. Λέγε
μου λοιπόν και τούτου του φαινομένου την εξήγησιν και των άλλων των
σχετιζομένων με τον έρωτα».
Διοτίμα:
«Λοιπόν» είπε «εφ' όσον η πεποίθησίς σου είναι ότι αντικείμενον φυσικόν
του έρωτος ειν' εκείνο, το όποιον πολλάκις από κοινού διεπιστώσαμεν δεν
πρέπει να εκπλήττεσαι. Διότι και εις την περίπτωσιν αυτήν, όπως και
εκεί, δια τον ίδιον λόγον επιδιώκει η φύσις η θνητή, καθ' όσον είναι
δυνατόν, να ειν' αιωνία και αθάνατος. Δυνατόν δε της είναι κατά τούτον
μόνον τον τρόπον, δια της αναπαραγωγής, με το ν' αφήνη πάντοτε εις του
παλαιού την θέσιν ένα νέον παρόμοιον.
Άλλωστε
και εις ό,τι ονομάζομεν ενότητα ατομικής ζωής και υπάρξεως εκάστου
εμψύχου όντος ― π.χ. ένας άνθρωπος από της παιδικής του ηλικίας μέχρις
ότου γίνη γέρων, θεωρείται πως είναι ο ίδιος· ουχ ήττον αυτός, μολονότι
δεν έχει ποτέ τα ίδια συστατικά εις τον οργανισμόν του, εν τούτοις
λέγομεν πως είναι ο ίδιος, ενώ διαρκώς ανανεώνεται και αποβάλλει μερικά,
εις τας τρίχας, την σάρκα, τα οστά, το αίμα εις ολόκληρον γενικώς το
σώμα. Και όχι μόνον εις το σώμα· αλλά και εις την ψυχήν, οι τρόποι, τα
ήθη, αι αντιλήψεις, αι επιθυμίαι, αι ηδοναί, αι λύπαι, οι φόβοι, τίποτε
απ' αυτά δεν παραμένει αναλλοίωτον εις κάθε άτομον, αλλά γεννώνται μεν
άλλα, άλλα δε χάνονται».
Και
συνεχίζει: «Πολύ δε περισσότερον παράδοξον είναι ακόμη, ότι και αι
γνώσεις, όχι μόνον άλλαι μας έρχονται και άλλαι μας αφήνουν, και ποτέ
δεν είμεθα οι ίδιοι ούτε ως προς τας γνώσεις, αλλά και μία και μόνη
γνώσις έχει την ιδίαν τύχην. Διότι αυτό που ονομάζομεν μελέτην, γίνεται
με την προϋπόθεσιν ότι η γνώσις εξαφανίζεται· άλλωστε η λησμοσύνη ειν'
εξαφανισμός γνώσεως, ενώ αφ' ετέρου η μελέτη, εισάγουσα νέαν παράστασιν
αντί της αποχωρούσης, διατηρεί την γνώσιν, ώστε να φαίνεται πως
παραμένει η ιδία. Πράγματι μ' αυτό μόνον το μέσον διατηρείται κάθε θνητή
ύπαρξις, όχι με το να παραμένη αιωνίως αναλλοίωτος καθ' όλα, όπως το
θείον, αλλά με το ν' αφήνη κάθε τι που φεύγει και παλαιώνει, ένα άλλο
νέον εις την θέσιν του, όμοιον όπως αυτό. Μ' αυτό το τέχνασμα» είπε
«Σωκράτη, έχει μέρος εις την αθανασίαν η θνητή ύπαρξις, και ως προς το
σώμα, και ως προς όλα τ' άλλα· η αθάνατος πάλιν με άλλο. Μη σου φαίνεται
λοιπόν παράξενον, ότι κάθε ύπαρξις εμφύτως αποδίδει σημασίαν εις το
αποβλάστημά της· χάριν της αθανασίας συνοδεύει τα όντα όλα ο ζήλος αυτός
και ο έρως».
Η ΦΙΛΟΣΟΦΟΣ ΔΙΟΤΙΜΑ. Η ΔΑΣΚΑΛΑ ΤΟΥ ΣΩΚΡΑΤΗ
Η
Διοτίμα έζησε στο β' μισό του -5ου αι. και συγκαταλέγεται μαζί με τους
Πυθαγόρα, Σωκράτη, Ιπποκράτη και Πλάτωνα, στους μεγάλους κλασσικούς
δασκάλους του Αρχαίου Ελληνικού κόσμου.
Ήταν ιέρεια στην Αρχαία Μαντινεία, φιλόσοφος, Πυθαγόρεια και μάλιστα γνώστρια της Πυθαγόρειας Αριθμοσοφίας.
Η
κύρια αναφορά και η φιλοσοφική φυσιογνωμία της Διοτίμας βρίσκεται στο
λόγο του Σωκράτη στο "Συμπόσιο" (ή "περί Έρωτος") του Πλάτωνα, όπου
εμφανίζεται σαν πολύ σημαντικό πρόσωπο.
Στο
ίδιο έργο ο Σωκράτης αναφέρεται σ' αυτήν ως δασκάλα του λέγοντας ότι
ήταν ιέρεια στην Μαντίνεια και ότι τελούσε τον καθαρμό των Αθηναίων μετά
το λοιμό του -429.
Ο Σωκράτης δηλώνει ότι οφείλει σ' αυτήν ακριβώς τις απόψεις του για τον έρωτα, ως πόθο και κίνητρο για το ωραίο και αληθινό.
Σε
ένα μεγάλο μέρος ο λόγος του είναι η αφήγηση του διαλόγου περί Έρωτος
που είχε με αυτήν. Ουσιαστικά πρόκειται για το λόγο και τη διδασκαλία
της Διοτίμας.
Τον
διάλογο αυτόν ο Σωκράτης μεταφέρει στους φίλους του, διδάσκοντας ότι ο
ίδιος είχε προηγουμένως μάθει για τον Έρωτα από αυτήν, η οποία "σε αυτό
το θέμα ήταν πολύ σοφή".
Το κλειδί της Σωκρατικής σκέψης βρίσκεται μέσα στη διδασκαλία της Διοτίμας, όπως αυτή παρατίθεται από τον Πλάτωνα στο Συμπόσιο.
Είναι
το μόνο σημείο όπου, τόσο ο Πλάτωνας, όσο και μέσω αυτού ο Σωκράτης,
προσδιορίζουν τη Διοτίμα ως τη «δασκάλα του Σωκράτη» και δείχνεται έτσι η
κατεύθυνση απ' την οποία έχει προέλθει η διδασκαλία που ευαγγελίζονται:
η αληθινή σημασία αυτών που θα πράξει ο άνθρωπος δεν έχει σχέση με τη
δράση του, τις επιπτώσεις της οποίας ούτως ή άλλως δεν μπορεί να
καταλάβει αφού δεν γνωρίζει τίποτα.
Σκοπός
της ζωής του είναι να πραγματωθεί μέσα του μια συγκλονιστική υπαρξιακή
αλλαγή, να φθάσει μέχρι τη θέαση του απολύτου κάλλους που «δεν υπόκειται
ούτε εις γέννηση ούτε εις αφανισμό».
Με σύγχρονους όρους, η φιλοσοφία αυτή είναι «εσωτερική».
Δηλαδή
στοχεύει, όχι στην εξωτερική αλλαγή, αλλά στην ανάπτυξη της ίδιας της
ύπαρξης, της συνείδησης, του τρόπου που ο άνθρωπος αντιλαμβάνεται με τις
ίδιες του τις αισθήσεις τον εαυτό του και τον κόσμο.
Η
διδασκαλία της Διοτίμας δίνεται στο Συμπόσιο με τη διεξοδική περιγραφή
των φάσεων από τις οποίες περνά αυτή η εσωτερική πορεία, η ενασχόληση με
τη φιλοσοφία, που κινητήρια δύναμή της είναι ο «διαρκώς φιλοσοφών
Έρως».
Ο έρως δαίμων μέγας
Το συμπόσιον αποτελούσε στην αρχαιότητα ένα ξεχωριστό είδος ανδρικής ψυχαγωγίας με αριστοκρατικά χαρακτηριστικά: μετά το δεῖπνον οι
άνδρες στεφανωμένοι έπιναν μαζί (ακολουθώντας συγκεκριμένους κανόνες),
απάγγελναν ποιήματα, συζητούσαν και έπαιζαν παιχνίδια, ενώ στην αρχή και
στο τέλος του συμποσίου έκαναν σπονδές και έψελναν ύμνους προς τιμήν
των θεών. Το σκηνικό ενός τέτοιου συμποσίου χρησιμοποίησε ο Πλάτων για
το δικό του ομώνυμο έργο (περ. 384 π.Χ.). Οργανωτής υπήρξε ο τραγικός
ποιητής Αγάθων και αφορμή η νίκη του στα Λήναια του 416 π.Χ.. Θέμα της
συζήτησης στο πλαίσιο του συμποσίου, την οποία αναδιηγείται στην αρχή
του διαλόγου ο Απολλόδωρος όπως του την είχε αφηγηθεί κάποιος
Αριστόδημος που ήταν παρών, είναι ο έρωτας. Οι συνδαιτυμόνες
αναλαμβάνουν να παρουσιάσουν -ο καθένας κατά τη δική του αντίληψη και με
τον δικό τον τρόπο- το θέμα. Μετά τους λόγους του Φαίδρου και του
Παυσανία, που είναι γνωστοί μόνο από τους διάλογους του Πλάτωνα,
ακολουθεί ο γιατρός Ερυξίμαχος, ο γνωστός κωμικός ποιητής Αριστοφάνης, ο
Αγάθων και στο τέλος ο Σωκράτης, του οποίου ο λόγος αποτελεί την
κορύφωση της συζήτησης. Σύμφωνα ωστόσο με τα λεγόμενα του Σωκράτη, οι
απόψεις που θα εκθέσει αποτελούν αναπαραγωγή των όσων του είχε αναπτύξει
η Διοτίμα, η ιέρεια από τη Μαντίνεια, όταν ο Σωκράτης
είχε ισχυρισθεί ότι ο Έρωτας είναι μεγάλος και ωραίος θεός. Στο
παρακάτω απόσπασμα από τη συζήτηση μεταξύ Σωκράτη και Διοτίμας, η
Διοτίμα, αφού έχει αποδείξει στον Σωκράτη ότι ο Έρως δεν είναι θεός,
εκθέτει τη δική της άποψη. Την αφορμή δίνει η ερώτηση του Σωκράτη για τη
φύση του Έρωτα.
[202] (d) «Μα τι τέλος πάντων», είπα, «θα μπορούσε να είναι ο Έρωτας; Μήπως θνητός;»
«Σε καμιά περίπτωση.»
«Τότε τί;»
«Όπως και στα παραδείγματα που αναφέραμε προηγουμένως, κάτι μεταξύ θνητού και αθανάτου.»
«Δηλαδή, Διοτίμα, τι;»
«Δαίμων μέγας, Σωκράτη.1 Αφού βέβαια καθετί δαιμονικό βρίσκεται μεταξύ θεού και θνητού.»
«Και ποια είναι», είπα εγώ, «η ιδιαίτερη ικανότητά του;»
«Να
διερμηνεύει και να μεταφέρει στους θεούς όσα προέρχονται από τους
ανθρώπους, και στους ανθρώπους όσα προέρχονται από τους θεούς: τις
δεήσεις και τις θυσίες των μεν, τις εντολές και τις ανταποδόσεις των δε.
Και καθώς βρίσκεται στη μέση μεταξύ των δύο συμπληρώνει το κενό, ώστε
το σύμπαν να αποτελεί ένα αδιάσπαστο σύνολο. Μέσω αυτής της δαιμονικής
ικανότητας λειτουργεί τόσο ολόκληρη η μαντική όσο και η τέχνη των ιερέων
που σχετίζεται με θυσίες, τελετουργίες, εξορκισμούς και γενικά με κάθε
είδους μαγεία και μαγγανεία.2 [203] Ο
θεός δεν έρχεται σε επαφή με τον άνθρωπο. Με τη μεσολάβηση αυτού του
δαίμονα υπάρχει οποιαδήποτε επικοινωνία και συνομιλία των θεών με τους
ανθρώπους, και ενόσω είναι ξάγρυπνοι και όταν κοιμούνται. Όποιος είναι
γνώστης αυτών των πραγμάτων είναι άνδρας δαιμόνιος,3 όποιος
γνωρίζει μόνον άλλα πράγματα, είτε πρόκειται για το χώρο της επιστήμης
είτε των χειρωνακτικών εργασιών, αυτός είναι χυδαίος. Τέτοιοι, λοιπόν,
δαίμονες υπάρχουν πολλοί και πολλών ειδών. Ένας από αυτούς είναι και ο
Έρωτας.»
«Ποιος είναι ο πατέρας του», ρώτησα τότε εγώ, «και ποια η μητέρα του;»
(b) «Αυτό», απάντησε, «απαιτεί περισσότερο χρόνο για να στο διηγηθώ. Θα στο πω όμως.
»Όταν ήρθε στον κόσμο η Αφροδίτη, είχαν τραπέζι οι θεοί, με τους άλλους μαζί και ο Πόρος, ο γιος της Μήτιδας.4 Σαν
απόφαγαν, ήρθε, όπως θα περίμενε δα κανείς σε μεγάλο φαγοπότι, η Πενία
για να ζητιανέψει, και στεκόταν εκεί κοντά στην πόρτα. Ο Πόρος τότε
μεθυσμένος από το νέκταρ -κρασί δεν υπήρχε ακόμη- βγήκε έξω στον κήπο
του Δία5 και,
καθώς είχε βαρύνει, έπεσε και κοιμήθηκε. Η Πενία εκείνη την ώρα,
οδηγημένη από την ανέχειά της, συνέλαβε το σχέδιο να αποκτήσει παιδί από
τον Πόρο. (c) Πλαγιάζει λοιπόν δίπλα του και έτσι συνέλαβε τον Έρωτα.
Γι᾽ αυτόν προφανώς τον λόγο έγινε συνοδός και υπηρέτης της Αφροδίτης ο
Έρως, επειδή συνελήφθη την ημέρα της γέννησής της και επειδή συγχρόνως
είναι μέσα του έμφυτος ο έρωτας προς το ωραίο. Και η Αφροδίτη είναι
ωραία.
»Σαν
γιος λοιπόν του Πόρου και της Πενίας που είναι ο Έρως βρίσκεται στην
εξής κατάσταση: Πρώτον είναι πάντα φτωχός και κάθε άλλο παρά απαλός και
ωραίος, όπως νομίζει ο πολύς κόσμος. (d) Αντιθέτως, είναι τραχύς,
ρυπαρός, ξυπόλυτος, άστεγος· πλαγιάζει πάντα χάμω, χωρίς στρώμα,
κοιμάται κάτω από τον ανοιχτό ουρανό σε σκαλοπάτια και στις άκρες του
δρόμου· μοιράζεται τη φύση της μάνας του και έχει για συγκάτοικο πάντα
τη στέρηση. Σύμφωνα πάλι με τη φύση του πατέρα του επιβουλεύεται τα
ωραία και τα εκλεκτά, είναι γενναίος, ριψοκίνδυνος, ορμητικός, κυνηγός
τρομερός, που σκαρφίζεται συνεχώς τεχνάσματα, συγχρόνως όμως
προικισμένος με πόθο για τη γνώση της αλήθειας αλλά και επινοητικότητα,
διαρκώς σε όλη του τη ζωή αγαπά τη σοφία, δεινός σαγηνευτής, μάγος,
σοφιστής. (e) Και δεν είναι η φύση του όμοια με αθάνατου ούτε όμως πάλι
με θνητού. Άλλοτε μέσα στην ίδια μέρα ανθεί και ζει, όταν βρει τα μέσα,
άλλοτε πεθαίνει, μα ξαναζωντανεύει πάλι χάρη στη φύση του πατέρα του.
Ό,τι αποκτά κάθε φορά τρέχει σιγά σιγά και χάνεται. Δεν είναι λοιπόν ο
Έρωτας ποτέ ούτε τελείως φτωχός σε μέσα ούτε πλούσιος. Και μεταξύ σοφίας
και ανοησίας βρίσκεται πάλι στη μέση. Τα πράγματα έχουν δηλαδή ως εξής:
κανείς θεός δεν αγαπά τη σοφία, ούτε ποθεί να γίνει σοφός -γιατί
είναι. [204] Ούτε
και κάποιος άλλος αν είναι σοφός, αγαπά τη σοφία. Όμως, από την άλλη,
ούτε και όσοι είναι ανόητοι έχουν τον πόθο να γίνουν σοφοί. Γιατί αυτό
ακριβώς είναι το ανυπόφορο στην ανοησία, το ότι, χωρίς να είναι κανείς
ωραίος, αξιοσέβαστος και γνωστικός, μένει ικανοποιημένος με τον εαυτό
του. Όποιος λοιπόν δεν θεωρεί πως κάτι του λείπει, εκείνος και δεν
επιθυμεί αυτό που δεν φαντάζεται ότι του λείπει.»
«Ποιοι είναι λοιπόν, Διοτίμα, εκείνοι που φιλοσοφούν, αν δεν είναι ούτε οι σοφοί ούτε οι ανόητοι;»
(b)
«Αυτό πια», είπε, «είναι φανερό ακόμα και σε ένα παιδί: όσοι βρίσκονται
μεταξύ των δύο. Ένας από αυτούς είναι και ο Έρως. Διότι η σοφία είναι
προφανώς από τα ωραιότερα πράγματα, και ο Έρως είναι έρωτας προς το
ωραίο. Συνεπώς ο Έρως είναι κατ᾽ ανάγκην φιλόσοφος, και ως φιλόσοφος
είναι κάτι μεταξύ σοφού και ανοήτου. Αιτία και γι᾽ αυτό είναι η καταγωγή
του. Ο πατέρας του ήταν σοφός και επινοητικός, η μητέρα του όμως ούτε
σοφή ούτε επινοητική.»
(μετάφραση Σταύρος Τσιτσιρίδης)
Πηγή: